Українці активно споживають новини онлайн, але не завжди замислюються над їхньою правдивістю. Згідно з дослідженням соціологічної групи «Рейтинг», лише 18% респондентів зізналися, що завжди перевіряють достовірність інформації з медіа та соцмереж. Натомість майже 40% цього взагалі не роблять.
Факти найбільш охоче перевіряють молоді українці (18–29 років), люди з вищою освітою, мешканці західних регіонів, а також військові та ветерани.
За результатами опитування 35% вважають, що легко зможуть відрізнити правду від фейку, 28% – визнають, що це складно.
Коли українці перевіряють інформацію, то:
— довіряють інтуїції та власному досвіду – 34% (частіше старші люди та пенсіонери);
— зіставляють кілька авторитетних джерел – 25% (переважно молодь і студенти);
— шукають першоджерела – 14% (частіше військові та респонденти середнього віку);
— перевіряють наявність новини у кількох медіа чи соцмережах – 10%;
— звертаються до знайомих або родичів – 10%.
Найбільше українці довіряють Telegram (29%) та YouTube (24%).
Телебачення, газети й радіо мають переважно негативний баланс довіри. Найменше вірять друкованій пресі, TikTok і телеканалам поза телемарафоном.
За результатами спеціального тесту, 59% українців виявилися вразливими до маніпуляцій. До цієї групи частіше належать менш заможні та менш освічені громадяни, мешканці прикордонних і прифронтових регіонів, а також ті, хто говорить російською чи двома мовами. Водночас вони часто високо оцінюють власні здібності розпізнавати фейки.
Нагадаємо, раніше ми писали, що опитування показало, що зараз більше тривожить українських дітей