В Кривому Розі громадян вбивають на дорогах

16-го травня на пішохідному переході на Ювілейній приблизно о 9:30 автомобіль насмерть збив жінку. Людина просто йшла у своїх справах, але її життя зненацька обірвалося на дорозі. Питання безпеки дорожнього руху і в Україні, і в Кривому Розі стоїть досить гостро. Про це Наталя ШИШКА, журналіст «Домашньої газети», поговорила з головою громадської організації «Велокривбас» Анною Атаманчук, яка щойно повернулась із всеукраїнського форуму «За безпечні дороги в Україні»

Анна Атаманчук, голова криворізької організації «Велокривбас»

— ЧИ ЗАДОВОЛЬНИВ ФОРУМ ТВІЙ ІНТЕРЕС ДО ПРОБЛЕМИ БЕЗПЕКИ ДОРОЖНЬОГО РУХУ?

— Окрім представників державних інституцій, у форумі брали участь представники громадських організацій, які входять до різних робочих груп по напрацюванню змін до законодавства щодо безпеки дорожнього руху. Цікаво було ознайомитись зі статистикою, послухати про камери фіксації правопорушень на дорогах. Про те, які плануються законодавчі зміни і чи легко їх імплементувати.

У нас в Україні направду дуже страшна статистика, тому що дитяча смертність на дорогах порівняно з 2022 роком зросла на 44%. Хоча дітей в Україні стало менше, і взагалі людей стало менше. Минулого року 180 дітей загинуло та понад 5 тисяч травмувалось, тобто 14 дітей щодня на дорогах отримували травми!

В нас тільки з початку цього року вже 6736 ДТП з потерпілими, більше 8-ми тисяч людей травмовано і 815 загинуло. Цю страшну статистику поповнило ДТП на Ювілейній, після якого збиту автомобілем жінку не вдалось реанімувати.

Як було озвучено на форумі, у 40,5% всіх ДТП причиною є перевищення швидкості. 27% ДТП — це наїзд на пішохода. При цьому 16% усіх дорожньо-транспортних пригод стається з 17 до 18-ої години в п’ятницю. Тобто, увечері по п’ятницях, коли всі поспішають додому, будь ласка, будьте дуже уважні і обережні на проїжджій частині.

— ЩО САМЕ ЙШЛОСЯ НА ФОРУМІ ПРО КАМЕРИ ФІКСАЦІЇ ПОРУШЕНЬ НА ДОРОГАХ?

— Систему автофіксації порушень правил дорожнього руху було запущено 5 років тому, коли в червні 2020 року встановили перші 45 комплексів в Україні, зараз таких вже встановлено 340. Так от за 2024 рік було винесено 4 мільйони постанов про порушення, зафіксовані саме камерами. Це без урахування тих, які виписуються безпосередньо працівниками патрульної поліції.

— А ЧОМУ Ж ЦЕ НЕ СПРАЦЮВАЛО НА ПОКРАЩЕННЯ БЕЗПЕКИ НА ДОРОГАХ?

— Тому що дуже низькі штрафи. Більше того, зараз в Тік-Тоці, інших соцмережах можна спостерігати свого роду челендж водіїв, які хизуються, хто скільки штрафів заплатив. Тому що штраф у 170 гривень — це смішно, це дві з половиною-три кави. Поки не буде штрафних санкцій, які реально битимуть водіїв по кишені, на наших дорогах не буде безпечно. Зараз порушники одні й ті самі.

На форумі було наведено приклад водія, який за рік отримав більше 200 постанов про порушення правил дорожнього року, що було зафіксовано камерами. Тобто, людина порушувала майже щодня, і при деяких порушеннях цей водій перевищував швидкість до 260 кілометрів на годину.

Це системний порушник, таких треба карати не штрафом у 170 гривень, а за повторні порушення забирати права або автомобіль. Безпеки на дорогах не буде, поки не буде такої штрафної системи, за якої водій реально може втратити право керування на 5 чи 10 років, а якщо їздитиме без прав, то сяде в тюрму, тому що це потенційний убивця.

У нас в Україні за рік в ДТП гине 4 тисячі людей.
Чотири тисячі українців гине від рук інших українців.

Це така біда і такий сором для нашої системи організації дорожнього руху! До низьких штрафів ще варто додати недолугу інфраструктуру, тому що водій буде їхати занадто швидко там, де він може їхати швидко. Якщо він фізично не може розвинути надмірну швидкість, він не поїде.

— ЩО САМЕ ТИ МАЄШ НА УВАЗІ ПІД ІНФРАСТРУКТУРОЮ?

— Обмежувальні лінії, острівці безпеки, підняті пішохідні переходи.
Треба робити подушки — пагорби на дорогах.

— ТАК ЗВАНІ ЛЕЖАЧІ ПОЛІЦЕЙСЬКІ?

— Лежачий поліцейський — це така «ковбаса», яка дуже погано впливає на ходову частину автомобіля. А піднята частина дороги — це такий широкий пагорб, через який ти просто перекочуєшся, вимушено знижуючи швидкість.

— НАСКІЛЬКИ ГОСТРОЮ Є ПРОБЛЕМАТИКА БЕЗПЕКИ ДОРОЖНЬОГО РУХУ У КРИВОМУ РОЗІ?

— У нас широкі дороги, і вони спроєктовані автомобілецентрично. Тоді як міста і вулиці мали б бути спроєктовані для людей. Коли у нас на 8-смуговій дорозі є нерегульовані пішохідні переходи, це вбивча інфраструктура. От на такому переході сьогодні збили жінку насмерть. Це на проспекті 200-річчя Кривого Рогу. Там влаштовано острівці безпеки, але до того острівця ще треба дійти через чотири смуги в один бік.

І от сьогодні зупинилась машина на першій смузі, на другій, а машина, що їхала по третій, збила жінку. Так, водій, я вважаю, не дотримався правил дорожнього руху, він винний. Але проблема ще й у тому, що у нас так влаштована дорожньо-транспортна інфраструктура, що водій навіть не задумався пригальмувати.

А якби там був піднятий пішохідний перехід, врівень з тротуаром, то він би в будь-якому разі пригальмував, щоб плавно переїхати широкий пагорб. Коли робили реконструкцію дороги в тому місці, ДБНи, які дозволяють побудову пішохідного переходу врівень з тротуаром, уже діяли. Питання: чому наші рагулі не дали підряднику таке технічне завдання, щоб максимально убезпечити пішоходів?

Я вже не говорю про те, що можна було б зробити проспект з розділювальною смугою, на якій ростуть дерева і дають затінок на проїжджу частину, захищають асфальт від надмірного нагрівання влітку. Там не таке навантаження, щоб прямо були затори з автомобілів.

Можна було зробити велозону, відокремлену від проїжджої частини, тому що там ширина 30 метрів. Але цього не зробили, тому що не зацікавлені у збереженні життів криворіжців. Маю на увазі владу, тих, хто розпоряджається нашими коштами. Ми платимо, а вони нас вбивають.

А тротуари в нас у якому стані? Там ноги можна поламати. А це ж теж частина дороги. От зараз іде ремонт прекрасний на проспекті Миру, у який вбухали купу бюджетних грошей, замінюють бордюрки на гранітні. Я проєкту не бачила, але впевнена, що там не врахований рух велосипедистів.

А якщо раптом і врахований, то це знову або смуга, спільна з громадським транспортом, або намалюють смугу на пішохідній частині. Звісно, краще така інфраструктура для велосипедистів, аніж ніякої. Але, знову ж таки, це не про безпеку. Тому що, наприклад, якщо це буде з’єднана з громадським транспортом велосмуга, то діти від 7 до 14 років там все одно не можуть їхати.

Мені дуже болить за дітей, тому що вони ростуть автомобілецентричними. Вони знають, що батько або мати посадять їх в машину, довезуть до школи, потім заберуть. Але місту треба розвивати громадський транспорт, безпечну пішохідну інфраструктуру, безпечну велоінфраструктуру. І тоді місто буде їхати, і йому буде легше дихати.

— ЩО ЗНАЧИТЬ: БУДЕ ЇХАТИ? І ЗАРАЗ ЖЕ НАЧЕ ЇДЕ…

— Ми чули аргументи від представників влади, що вони не можуть побудувати велоінфраструктуру, бо місто стане. Та ні, якщо ви побудуєте велоінфраструктуру, місто буде їхати. Для окремої велодоріжки можна забрати 1,20 метра з 30-ти. З кожного боку. І місто не стане. Чим ширше ми будуємо дороги, тим більше в нас ДТП, тим більше в нас загиблих, тим більше проблем.

Я не кажу, що треба прибрати автомобілі, ні. Треба, щоб був зручний громадський транспорт, доступний і зрозумілий, коли ти приходиш на зупинку і знаєш, що за 2 хвилини буде автобус, і ти поїдеш. Коли ти знаєш, що сів у трамвай, і він не задимівся. Коли ти знаєш, що сів у швидкісний і доїхав до точки призначення, а не застряг десь у тунелі. Тоді кількість машин на міських магістралях зменшиться, тому що невигідно на машині возити свою дупу на роботу і з роботи.

— А ТИ ПРОДОВЖУЄШ РУХАТИСЬ ПО КРИВОМУ РОГУ НА ВЕЛОСИПЕДІ?

— Так, я продовжую використовувати велосипед в якості основного транспорту. І діти, в школу, на гуртки — тільки на велосипедах. Будь-якої пори року і за будь-якої погоди. Це про нас. Хоча це і небезпечно.

У нас одна велосмуга, на проспекті 200 років Кривому Рогу. Частково вона велосмуга, частково смуга спільного руху з громадським транспортом. Одна на все місто довжиною в життя.

Наталя ШИШКА,
«Домашня газета»,
ДАЙДЖЕСТ,
спеціально для рубрики
Новини Кривого Рогу
сайту Весь Кривий Ріг

Джерело

Новости Кривого Рога